18.4.12

Conceptuele kritiek

Zullen we, om elkaar te kunnen begrijpen, beginnen met een stuk of wat definities dan?

Ik weet het niet, ik weet het niet hoor.

Maar tegenwoordig schijnen "er heel wat dichters [te zijn] die sterk conceptuele bundels schrijven vol terugkerende motieven en een bijzonder strakke versstructuur."

Oh oh, dit gaat ook over gangbaarheid...

Moet ik hieruit afleiden dat "terugkerende motieven en een bijzonder strakke versstructuur" kenmerken zijn van conceptuele poëzie of knoopt deze criticus in één zin een tang en wat varkens aan mekaar?

Ach, so what, het leven heeft veel weg van een futloze housewarming party. Ik bedoel, wie zoekt er nu nog naar waar betekenis vandaan komt?

Ja maar, weet je, de wilg in onze tuin lijkt te bestaan. En ondanks de kou heb ik plannen voor een wijnfestival morgen. En iedereen mag komen kijken, dus...

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ton, tussen literatuur (poëzie), kunst en composities (muziek) zijn altijd veel overeenkomsten/parallellen geweest. De hele geschiedenis wemelt van voorbeelden en "vernieuwingen". Kijk op websites wat in de schilderkunst "conceptual art" voorstelt. Vandaag nog. Vaak is de kunst de literatuur voor. De meeste dichtbundels die ik ken, of onlangs zijn verschenen, bestaan gewoon uit "losse gedichten", soms uit "reeksen" (hetzelfde thema). In de kunst zie je tegenwoordig veel mengvormen : abstract en/of figuratief en alles wat ertussen zit. Opvallend is toename van verhalende gedichten, anekdotisch (niets nieuws eigenlijk, in de Angelsaksische literatuur nooit weg geweest!!). M.i. zie je tegenwoordig alle genres terug en lang niet alles hoort bij conceptual art / poetry. Het meeste niet. Associatief denken is een gewoon onderdeel van alles. De vraag is/blijft wel: wat vind je interessant, boeiend en goed aan gedichten...Ikzelf houd niet van ellenlange teksten (zelden blijft dat boeien!).
Hannie Rouweler

Ton van 't Hof zei

Hannie,
Dank voor deze wijze les!

Anoniem zei

Geen dank!
Ton, Het is niet meer dan een korte samenvatting van e.e.a. Intussen wordt er stevig gereageerd op je stukje "hierboven", op Facebook pagina Gerrit Komrij. Ik weet niet of je daarvan op de hoogte bent. Mijn laatste opm. aldaar gaat over "de papegaai in stationsrestauratie van Amsterdam" (of dat dier daar nog zit?, 1e perron). Een prettig weekend met veel verbeelding!
PS: En flarf ze maar een eind weg, hoor,... voor het geval je op reis gaat. "Vergeet niet uw valies met dromen mee te nemen, als ge op reis gaat" schreef een bekende Vlaamse dichter. Jan van Nijlen was dat, geloof ik.
Hannie