24.4.12

Om gek van te worden...

zo’n dag.

Uit zelfbescherming vertaal ik een gedicht.

Het eten van gebakken kip

Ik vind het vreselijk om dit toe te geven, gabber, maar er zijn momenten
Waarop ik gebakken kip eet
Waarop ik aan niets anders denk dan het eten van gebakken kip,
Waarop ik mijn familie volslagen vergeet, mijn eer en land,
De verschillende bloedschulden die je me verschuldigd bent,
Mijn vroegere vernederingen en mijn toekomstige misdaden --
Alles, kortom, behalve de knapperige huid van mijn gebakken kip.

Maar ik ben niet door en door slecht, er zijn ook momenten
Waarop ik alles zal weigeren te likken of te slikken
Wat niet voor iedereen verkrijgbaar is.

(En dat is, als je erover nadenkt, helemaal niets.)

En daarom kunnen appels zonder twijfel tot rellen leiden,
En brengt vlees vernedering,
En zal elke ademsnak
Je longen vullen met buskruit en rook.

Linh Dinh, uit American Tatts, 2005

Geen opmerkingen: